Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Pantografy
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> Bocznica
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Daras
Administrator



Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 483
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełmża / Poznań

PostWysłany: Czw 14:13, 31 Sie 2006    Temat postu:

Jak to jest z pantografami? W jakich przypadkach jest podniesiony przedni, w jakich tylny, a kiedy oba?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kodag




Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 17:38, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Daras napisał:
Jak to jest z pantografami? W jakich przypadkach jest podniesiony przedni, w jakich tylny, a kiedy oba?


Wg tego co napisano na stronie [link widoczny dla zalogowanych] to właściwie wszystko jedno, który pantograf jest podniesiony, bo "Są one ze sobą połączone (nawet kiedy tylko jeden jest podniesiony, to i tak obydwa są pod napięciem)."

O ile dobrze sobie przypominam, to w przypadku oszronienia sieci trakcyjnej należy podnieść oba pantografy (pierwszy strąca szron) i zmniejszyć prędkość pociągu. No, ale to taki szczególny przypadek...

Jeśli się mylę, to mnie poprawcie ;-)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gigabyt
Administrator przewoznicy.rail.pl



Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pią 19:43, 01 Wrz 2006    Temat postu:

kodag napisał:
O ile dobrze sobie przypominam, to w przypadku oszronienia sieci trakcyjnej należy podnieść oba pantografy (pierwszy strąca szron) i zmniejszyć prędkość pociągu. No, ale to taki szczególny przypadek...


No masz rację w tym przypadku. Generalnie jazda na przednim pantografie nie jest wskazana, bo w chwili połamania pantografu, fragmenty pierwszego spadną na drugi, również go uszkadzając.
Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gadzina




Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pią 20:29, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Cytat:
Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny.


Tak. W pierwszej lokomotywie podnosi się przedni, ponieważ jeśli tylny by uległ uszkodzeniu i oderwał się od dachu to wpadłby prawdopodobnie do wnętrza drugiej kabiny drugiego loka raniąc lub zabijając maszynistę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Pią 23:05, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Drugi pantograf podnosi się również przy dojeżdżaniu do składu w celu połączenia go z lokiem a także przy dłuższym postoju pociągu pasażerskiego np. na stacji gdy jest załączone grzanie składu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kodag




Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 23:16, 01 Wrz 2006    Temat postu:

A czy takie połamanie/uszkodzenie pantografów to rzecz, która rzeczywiście zdarza się od czasu do czasu, czy to raczej dmuchanie na zimne i czysto teoretyczne rozważania?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Pią 23:28, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Uszkodzenie pantografu może nastąpić np. w przypadku napotkania w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego. Owinie się taki dookoła slizgacza i kłopot gotowy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kodag




Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 23:32, 01 Wrz 2006    Temat postu:

No to nie pytam już czy napotkanie w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego to częste zjawisko. :D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gadzina




Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pią 23:49, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Może nie czeste zjawisko ale zagrożeniem są złomiarze którzy dla pozyskania surowców zrobią wszystko więc lepiej dmuchać na zimne :]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Pią 23:52, 01 Wrz 2006    Temat postu:

kodag napisał:
No to nie pytam już czy napotkanie w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego to częste zjawisko. :D

Na temat częstotliwości występowania tego zjawiska to niestety nie mogę nic napisać ze względu na małe doswiadczenie w tym temacie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
AdrianD
Administrator przewoznicy.rail.pl



Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CM Poznań

PostWysłany: Sob 11:07, 02 Wrz 2006    Temat postu:

Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej. Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Sob 13:06, 02 Wrz 2006    Temat postu:

AdrianD napisał:
Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo.

Zygazkowanie sieci ma również na celu równomierne zużycie nakładek ślizgowych pantografu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
AdrianD
Administrator przewoznicy.rail.pl



Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CM Poznań

PostWysłany: Pią 11:26, 06 Paź 2006    Temat postu:

Gigabyt napisał:

Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny.


Warto dodać, że zasada ta sprzeczna jest, jeżeli loki spięte są kablami sterowania ukrotnionego. Wówczas w pierwszym loku podnosimy pierwszy patyk i w drugim (bez załogi) również podnosi się przedni patyk.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
EU07-457
Moderator



Dołączył: 11 Wrz 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Pią 15:14, 06 Paź 2006    Temat postu:

AdrianD napisał:
Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej.


Dodam, że nakładka miedziana w nowym ślizgu (przy pantografie AKP-4E, czyli tym "tradycyjnym") ma grubość 6 mm - minimalna dopuszczalna grubość wynosi 2,5 mm (u nas na PO przy grubości poniżej 3,0 mm ślizg jest wymieniany).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maszynista_50




Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:20, 11 Lut 2007    Temat postu:

AdrianD napisał:
Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej. Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo.


Kolego nie przesadzaj....po to są regularne przeglądy aby nie dopuścić do nadmiernego zużycia okładzin miedzianych na ślizgaczach ponad ustalone normy.
Zła współpraca pantografu z drutem jezdnym ma miejsce zazwyczaj w okresie zimy kiedy smar w przegubach "sztywnieje" i pantograf nie podąża za siecią. Na powierzchni okładzin miedzianych tworzą się skropliny co jeszcze bardziej pogarsza współpracę z siecią. Szron na sieci to przypadek w którycm jazdę należy kontynuować na wszystkich pantografach z ograniczoną prędkością.
Podczas siarczystych mrozów wskazane jest średnio co pół godziny zmieniać pantografy aby nie dopuścić do całkowitego unieruchomienia pantografu w pozycji opuszczony/podniesiony lub pośredniej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> Bocznica Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin