AdrianD
Administrator przewoznicy.rail.pl
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CM Poznań
|
Wysłany: Sob 13:25, 19 Sie 2006 Temat postu: Dotacje na remont śląskiego węzła kolejowego. |
|
|
Infrastruktura kolejowa na Śląsku jest w złym stanie, na niektórych odcinkach ze względu na zły stan torów pociągi mogą jeździć z prędkością zaledwie 20 km/h. Jerzy Polaczek, minister transportu zapowiada, że w latach 2007-2013 na naprawę infrastruktury kolejowej na Śląsku zostanie przeznaczonych ponad miliard euro.
W Polsce jest 19 tys. km linii kolejowych, aż 30 proc. z nich ma stan niezadowalający. Na Śląsku jest 2,1 tys. km linii kolejowych i jest to największa gęstość torów w Polsce. Śląsk to również największe nasilenie ruchu towarowego - ponad połowa przewozów ładunków koleją odbywa się na Śląsku, głównie przewozi się węgiel i koks.
- Zły stan torów na Śląsku to efekt występujących szkód górniczych i złej nawierzchni kolejowej. W pierwszej kolejności remontujemy te linie kolejowe, na których odbywa się ruch towarowy. Chcemy udrożnić ciągi wywozowe na północ kraju, do portów, gdyż w tym kierunku jest głównie prowadzony ruch towarowy - wyjaśnia Włodzimierz Leski, rzecznik Oddziału Regionalnego Polskich Linii Kolejowych w Katowicach.
Od 1 stycznia 2007 r. polski rynek kolejowych przewozów towarowych zostanie udostępniony międzynarodowej konkurencji. Obecnie tylko po ponad 1300 km polskich torów pociągi mogą jeździć z prędkości 160 km/h. Tak jest m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Katowice z Warszawą oraz na kierunku wschód-zachód na linii E20 Rzepin-Siedlce.
Natomiast na 3 tys. kilometrów ograniczenie prędkości jest do 40 km/h. Dlatego nowy rząd podjął "ofensywę inwestycyjną" w infrastrukturę kolejową. Zapowiada nie notowane od lat nakłady na jej modernizację i remonty, które mają wyniść 4,1 mld zł. (plus 0,4 mld zł na zakup taboru).
- Grupa PKP jest gotowa, by przyznane środki wykorzystać w 100 proc. Liczba gotowych projektów jest nawet większa niż te, które zostaną sfinansowane przez Unię Europejską. Pieniądze jakie zostaną skierowane na inwestycje w najbliższych latach będą większe niż wydano na inwestycje przez ostatnie 15 lat - przekonuje Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA.
Większość środków pochodzić będzie z Unii Europejskiej. Największe inwestycje na kolei, jakie będą finansowane na Śląsku ze środków UE, to:
- modernizacja linii Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała - do granicy ze Słowacją oraz Zebirzydowic
- modernizacja kolejowego korytarza europejskiego na odcinku Opole - Kędzierzyn Kożle - Gliwice - Zabrze.
Inwestycje te będą kosztować 350 mln euro (plus środki własne, krajowe).
Post został pochwalony 0 razy
|
|