Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Niemiecka kolej wjeżdża do Polski

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Pią 0:28, 22 Gru 2006    Temat postu: Niemiecka kolej wjeżdża do Polski

[link widoczny dla zalogowanych] napisał:
Niemieckie koleje narodowe utworzą z polską spółką kolejową firmę transportową.
Railion, spółka towarowa z grupy Deutsche Bahn, przygotowuje się do wejścia na polski rynek przewozów towarowych, dowiedziała się GP. Chce działać wspólnie z jednym z największych prywatnych przewoźników – PCC Rail, spółką z grupy niemieckiego koncernu Petro Carbo Chem.
– Żadna umowa nie została podpisana – mówi Agnieszka Lekston, rzecznik PCC Rail.
Nasi rozmówcy z branży kolejowej uważają, że Niemcy i krajowy przewoźnik zamierzają powołać do życia wspólną spółkę. Nie będzie to jednak firma przewozowa, lecz logistyczna. Zagraniczny udziałowiec chce ją wyposażyć w ponad 50 lokomotyw, niezbędnych do zwiększania przewozów, które będzie prowadzić PCC Rail.

Otwarcie rynku
Są co najmniej dwa powody takiego rozwiązania. Wejście niemieckiego cargo na polski rynek z prawem unijnym bez żadnych ograniczeń będzie możliwe już od 1 stycznia 2007 r. Polski rynek przewozów towarowych jest najbardziej zliberalizowany w całej Unii. Licencje na przewozy ma ponad 70 spółek i należy już do nich ponad 16 proc. rynku.
Pojawienie się jednej z największych europejskich firm byłoby przełomem, bo wbrew oczekiwaniom i zaleceniom Unii wielu krajom wcale na takim rozluźnieniu rynku nie zależy. Granica między Niemcami i Francją została otwarta wiele lat temu, a mimo to Francuzi nie wpuścili na swoje tory prawie żadnych obcych firm. Także polski rząd bezskutecznie starał się przedłużyć okres ochronny dla PKP Cargo.

Przewozy licencjonowane
Drugi powód to konieczność uzyskania licencji na prowadzenie przewozów w Polsce. Obu stronom zależy prawdopodobnie na czasie. Dla PCC to bardzo cenny układ, bo kilkadziesiąt lokomotyw wniesionych aportem przez DB to towar w Polsce nie do zdobycia. Nowa lokomotywa kosztuje kilka milionów euro. PKP Cargo woli złomować lokomotywy, których już nie używa, niż sprzedać konkurencji. PCC mogłaby też liczyć na wsparcie w rozwijaniu działalności po niemieckiej stronie. Spółka ma ambicje dogonić największą prywatną firmę CTL Logistics.
– W tym roku w ramach przewozów zagranicznych przewieziemy 700 tys. ton towarów. W 2007 roku już 1,5 mln ton. Aby wzmocnić pozycję, rozważamy m.in. przejęcie lub fuzję z inną firmą – mówi Krzysztof Niemiec z zarządu CTL.

Tranzyt przez Polskę
DB chce, by Polska była krajem tranzytowym. Zamiast czekać na licencję na przewozy, może to robić w tandemie.
– Tranzyt to bardzo atrakcyjny sektor. W Polsce prawie go nie ma, ale będzie się rozwijać. Nie każdy towar i nie w każdej ilości da się przetransportować z Niemiec do Rosji czy Chin drogą morską. Drugi sektor, który będzie interesować DB, to eksport z Polski, choćby wywożenie towarów wyprodukowanych przez niemieckie firmy – uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.
Jego zdaniem obsługa przewozów tylko w ramach rynku polskiego nie będzie dla DB głównym celem. Mimo to ekspert Toru nie ma wątpliwości, że najbardziej na wejściu takiej firmy straci państwowa spółka PKP Cargo, a nie jej mniejsi prywatni konkurenci.
– Cargo mało inwestowała, jest przygotowana do otwartego rynku gorzej niż mniejsze firmy. W tranzycie nie ma szans pobić Niemców – dodaje Adrian Furgalski.
PKP zapewnia, że w tym roku inwestycje PKP Cargo w tabor przekroczą 500 mln zł. Przewoźnik nie kupił też lokomotyw, co kolejni włodarze na kolei zapowiadają dokładnie od 10 lat.

Współpraca: Bożena Wiktorowska, Katarzyna Kozińsk


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Daras
Administrator



Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 483
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełmża / Poznań

PostWysłany: Pią 17:43, 22 Gru 2006    Temat postu:

www.gazetaprawna.pl napisał:
Tranzyt przez Polskę
DB chce, by Polska była krajem tranzytowym. Zamiast czekać na licencję na przewozy, może to robić w tandemie.
– Tranzyt to bardzo atrakcyjny sektor. W Polsce prawie go nie ma, ale będzie się rozwijać. Nie każdy towar i nie w każdej ilości da się przetransportować z Niemiec do Rosji czy Chin drogą morską. (...)

DB same nie wiedzą, czego chcą... Jeszcze niedawno pisano o uruchomieniu promowego połączenia z Rosją, omijającego Polskę z racji rzekomego "tłoku" na torach, a teraz jednak mają jeździć przez nasz kraj tranzytem. Pewnie po prostu doszli do wniosku, że przeprawa promem nie opłaca się.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin