Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Tiry nie wjadą na tory?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Śro 22:08, 11 Lip 2007    Temat postu: Tiry nie wjadą na tory?

[link widoczny dla zalogowanych] napisał:

Program "Tiry na tory" spalił na panewce. Ministerstwo Transportu robi co może, by ratować projekt i pieniądze.
Cel był szczytny, ale oderwany od rzeczywistości. Grupie posłów wspieranej przez ekologów i miejscowości rozjeżdżane przez ciężarówki, udało się wcisnąć do budżetu program "Tiry na tory". Jednak zamiast 50 mln zł, które miało pójść na ten cel, udało się wyrwać tylko 15 mln zł.
Program zakładał, że koleje uruchomią pociąg z Rzepina do Suwałk, który w rok z granicy zachodniej na wschodnią przewiezie 20 tys. tirów. To niewiele - tylko przez most na Wiśle w Górze Kalwarii przejeżdża 12-15 tys. ciężarówek dziennie. Autorom pomysłu chodziło o pilotaż.
Cały plan wziął jednak w łeb. Nie tylko dlatego, że transport koleją jest droższy niż ciężarówką: według PKP, chcąc być konkurencyjnym, przewoźnik kolejowy musiałby za przewiezienie tira z Rzepina do Suwałk brać 1,2-1,3 tys. zł. Tymczasem koszt przewiezienia tira pociągiem wynosi około 1,9 tys. zł, i to bez opłaty za infrastrukturę kolejową.
- Żeby przewóz tirów był opłacalny, trzeba zmniejszyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. A one spadną tylko wtedy, gdy państwo weźmie na siebie część kosztów związanych z jej utrzymaniem - mówi Janusz Piechociński z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR", były szef sejmowej Komisji Infrastruktury.
Pilotaż nie ruszył jednak dlatego że... zabrakło wagonów. PKP Cargo ich nie ma. Koleje austriackie co prawda obiecywały ich dzierżawę, ale gdy przyszło co do czego, okazało się, że nie można na nie liczyć.
Ministerstwo Transportu nie rezygnuje jednak ani z programu, ani z pieniędzy. Dlatego pracuje nad nowym projektem: chce uruchomić kanał transportowy z portów fińskich przez Gdynię na południe do Austrii i Włoch. Naczepy samochodowe część drogi pokonywałyby na pokładach statków, a dalej pociągami PKP Cargo. Jest już zgoda innych krajów na przejazd. Pierwsze transporty z naczepami mają wyjechać z Gdyni już 1 września.
- Oprócz 15 mln zł z budżetu państwa chcemy wykorzystać 9 mln zł z unijnego programu Galileo, wspierającego modernizację infrastruktury transportowej - mówi Mirosław Chaberek, wiceminister transportu.
Resort chce wykorzystać pieniądze na inwestycje w infrastrukturę kolejową, m.in. rozbudowę terminala przeładunkowego systemu Modalor w Sławkowie. Niewykluczone, że taki terminal powstanie również w gdyńskim porcie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Xped




Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:24, 31 Mar 2008    Temat postu:

Tylko czego są pieniądze na te szybko niszczejące drogi?!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
damix55




Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:36, 05 Maj 2008    Temat postu:

dlaczego?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin