Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Udział firm prywatnych w rynku kolejowym w Polsce

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
k_rider
Fotograf kolejowy



Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pleszew Miasto

PostWysłany: Wto 7:08, 20 Lut 2007    Temat postu: Udział firm prywatnych w rynku kolejowym w Polsce

[link widoczny dla zalogowanych] napisał:


Spełniły się nasze oceny co do procesu liberalizacji rynku po 1 stycznia 2007. Z dnia na dzień nie pojawili się nowi gracze, nie zalały nas nowe firmy walczące o rynek przewozów dumpingową ofertą.
W wieloletnich procesach gospodarczych daty graniczne nie wywołują od razu konsekwencji. Pamiętajmy o tym, że w Niemczech po 10 latach reform funkcjonuje około 330 przewoźników kolejowych a występuje porównywalny udział w rynku firmy dominującej (przewoźnicy prywatni mają około 18 procent w rynku).
W Polsce prywatni przewoźnicy działają krócej, w 2003 roku mieli udział 3,6 procent w pracy przewozowej(w 2004 - 8 proc., w 2005 - 13 proc.), w roku 2006 według wstępnych wyliczeń zanotowali poziom 17-18 proc.
W Zespole Doradców Gospodarczych „TOR” szacujemy, że przewoźnicy prywatni osiągną ponad 20 procentowy udział w pracy przewozowej w roku 2007.
Dynamicznym procesom zmian na rynku sprzyja wzrost przewozów, w 2006 przewieziono o 8 proc. towarów więcej.
Nowi gracze na rynku starają się o przejęcie udziałów w polskiej firmie transportowej lub - co obserwujemy występuje najczęściej - szukają na naszym rynku strategicznego sojusznika.
Firmy przewozowe dotychczas funkcjonujące na polskim rynku zakończyły chyba już w podstawowym asortymencie taborowym sprowadzanie starego, używanego taboru z zagranicy a zamawiają na skalę dotąd niespotykaną nowe lokomotywy i wagony. Wzrasta też liczba zgłoszeń na remonty i modernizacje używanego taboru co znacząco poprawia sytuację zakładów zaplecza technicznego polskiego kolejnictwa.
W nowy rok zakłady naprawcze taboru kolejowego weszły z rekordowymi w ostatnich latach zamówieniami chociaż po okresie wieloletniego zastoju ich możliwości i zdolności (stan załogi, sytuacja finansowa ,relacje z dostawcami materiałów) są poniżej rzeczywistych potrzeb rynku.
Największy prywatny przewoźnik CTL zwiększył liczbę posiadanych lokomotyw do 170 a liczbę wagonów do 5000. PTK Rybnik ma 110 lokomotyw i 1600 wagonów, Zabrze - 110 lokomotyw i 1800 wagonów. Lotos Kolej - 2000 cystern. To już nawet na rynku europejskim zaczynają być istotni gracze.
Wielu krajowych przewoźników nawiązuje współpracę z firmami transportowymi z Europy. Kilka przykładów - PCC Rail wspólnie z brytyjską Arriva PLC ogłosiły zamiar powołania spółki zajmującej się przewozami pasażerskimi, a z niemieckim DB Raillon - towarowej spółki logistycznej, do której partner niemiecki wniósłby m.in. 50 lokomotyw. CTL planuje przejęcia na rynku niemieckim.
Wszyscy szukają najtańszych form finansowania i pracują nad planami inwestycyjnymi. CTL i Zabrze rozważają wejście na giełdę.
Po pierwszym okresie kiedy powstające firmy przewoźników powoływały spółki córki dla realizacji przewozów w kolejnych segmentach rynku, następuje konsolidacja kolejowych firm. Konsolidacja części przewozowej w jeden organizm organizacyjny ma na celu zwiększenie operatywności działania, ograniczenia kosztów i także przygotowania do wchodzenia na giełdę czy też przejęć na rynku.
Przykładem takich działań jest połączenie Spółek Kopalnia Piasku Kuźnia Warężyńska S.A. z Przedsiębiorstwem Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Zabrzu w Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding. Kolejnym możliwym etapem konsolidacji jest połączenie PTK Zabrze i Rybnika. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone.
Korzyści z procesów zachodzących na rynku mają także i klienci. Lepsza jakościowo oferta i co ważne spadek cen. Dość powiedzieć, ze w ubiegłym roku marze tylko na przewóz węgla spadły niekiedy nawet o 30 proc. Umacnianie się rynkowej krajowej alternatywy dla przechodzącego poważne kłopoty, dominującego na rynku PKP Cargo, jest dla klientów kolei dobrą wiadomością.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hbudzynski




Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zamość/Lublin

PostWysłany: Pią 18:30, 23 Lut 2007    Temat postu:

Oby bylo ich jak najwiecej, wieksza konkurencja i wszystko jasne.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin