Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Chełmża

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> Stacje kolejowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Daras
Administrator



Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 483
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełmża / Poznań

PostWysłany: Śro 22:25, 23 Sie 2006    Temat postu: Chełmża

Chełmża

Historia
W 1874 roku Chełmża znalazła się na trasie projektowanej Kolei Nadwiślańskiej z Torunia do Malborka przez Grudziądz. Cztery lata później próbowano zmienić przebieg projektowanej linii, kierując ją z Torunia przez Chełmno do Grudziądza, z pominięciem Chełmży. Wówczas magistrat miast wysłał petycję do pruskiego ministra handlu o powrót do poprzedniego projektu, gdyż w mieście miała powstać cukrownia – największa w ówczesnej Europie. Do tejże petycji dołączyli się okoliczni wielcy właściciele ziemscy.
9 czerwca 1882 roku dokonano technicznego odbioru nowo zbudowanej linii kolejowej na trasie Toruń Chełmża, a 1 lipca 1882 roku oddano ją do eksploatacji. 10 sierpnia linia ta została otwarta na całym odcinku Toruń – Grudziądz.
11 lat później, w 1893 roku, otwarta została linia kolejowa z Fordonu (obecnie dzielnica Bydgoszczy) przez Chełmżę do Kowalewa Pomorskiego.
W roku 1992 przez Chełmżę jeździły dwa pociągi pospieszne w relacjach Łódź Kaliska – Gdynia Główna, Mysłowice – Gdynia Główna oraz w kierunkach przeciwnych. Obecnie pociągi pospieszne nie kursują. Ostatnim był „Mamry” z Wrocławia do Ełku, kilka miesięcy temu i jechał tylko dlatego, bo w Toruniu ciężarówka zniszczyła trakcję elektryczną i puszczono go objazdem przez Chełmżę, Grudziądz Mełno i Jabłonowo Pomorskie.

Kryzys...
Rozwój komunikacji samochodowej i autobusowej doprowadził do kryzysu kolei w Polsce. Likwidowano nierentowne połączenia, zamykano i rozbierano nieuczęszczane szlaki. Nie ominęło to także Chełmży. Jeszcze w 1999 roku była ona stacją węzłową dla pociągów pasażerskich. Jednak 1 października zamknięto linię do Brodnicy dla ruchu pasażerskiego, a później także dla towarowego. Dnia 3 kwietnia 2000 roku została zamknięta linia Chełmża – Bydgoszcz. 2 kwietnia ostatni kurs odbył pociąg relacji Chełmża – Bydgoszcz Fordon. Ten kurs cieszył się wielkim zainteresowaniem podróżnych. Pani kierownik pociągu musiała go dwa razy zatrzymywać z powodu spóźnionych pasażerów. O godzinie 17.42 wyruszył w kierunku Bydgoszczy. W Unisławiu maszynista, jadąc powoli, włączył na kilka chwil syrenę lokomotywy na znak pożegnania z tą stacją. Kurs powrotny nie cieszył się aż tak wielkim zainteresowaniem. Na stacji w Chełmży wysiadło jedynie kilka osób. O 20.55, po manewrach, pociąg z 4 wagonami Bhp ruszył w drogę powrotną do Bydgoszczy jako skład służbowy.
W 2003 roku rozebrano kładkę dla pieszych przy wjeździe na stację z racji braku środków finansowych na jej utrzymanie i konserwację.

A teraz?
Do niedawna w Chełmży można było spotkać składy z Rybnika, dowożące miał do cukrowni. Czasami przyjadą Gagsy do odbioru cukru w workach oraz wagony do przewozu tłucznia z kamieniem do cukrowni. Cały czas kursują pociągi osobowe. Składy obsługują lokomotywy spalinowe: SU45, SM42 i SU42 oraz szynobusy SA106.

Sygnalizacja
Semafory i tarcze manewrowe kształtowe. Jedyną latarnię manewrową zaobserwowałem przed semaforem karzełkowatym na stacji.

Zdjęcia:


Ogólny widok na dworzec, po prawej widoczna częściowo nastawinia i wieża wodna.






Symbol Chełmży - trzy kominy cukrowni.


Widok na wyjazd w kierunku Grudziądza i Bydgoszczy. Po lewej jeden ze zrujnowanych budynków należących do dworca, w dali po prawej druga nastawnia, a w dali po lewej znajduje się wieża wodna.


Wyjazd w kierunku Torunia. Po prawej stoi semafor karzełkowy - jeden z trzech w województwie Kujawsko - Pomorskim. Przed nim znajduje się latarnia manewrowa.




Widok na perony.






Widok na chełmżyński dworzec, z boku SA106 czeka na odjazd.

[link widoczny dla zalogowanych]
Fotka zrobiona z nieistniejącej już kładki.

Ostatni pociąg do Bydgoszczy:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Ostatni pociąg z Bydgoszczy (w Chełmży, czeka na odjazd jako skład służbowy)
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hbudzynski




Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zamość/Lublin

PostWysłany: Nie 10:25, 10 Wrz 2006    Temat postu:

Ladna klimatyczna stacyjka. Jakby puscic tam jakis parowoz to bylby komplet :)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Daras
Administrator



Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 483
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chełmża / Poznań

PostWysłany: Nie 18:37, 29 Paź 2006    Temat postu:

Wczoraj zakończono remont jednego z przejazdów kolejowych w Chełmży (stan torowiska i drogi był fatalny, na przejeździe funkcjonowało ograniczenie do 20 km/h - mam nadzieję, że teraz zostanie zdjęte). Z tego też powodu na stacji można było zobaczyć drezynkę WM15, wagony - platformy, baraki oraz ugniatarkę do tłucznia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> Stacje kolejowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin