Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Transport kombinowany czyli jaskółka wiosny nie czyni

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski




Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: iwiczna

PostWysłany: Nie 13:05, 21 Sty 2007    Temat postu: Transport kombinowany czyli jaskółka wiosny nie czyni

Jaskółka wiosny nie czyni….

„Ciężarówki rozjeżdżające polskie drogi będą przewożone koleją. Kilkanaście tysięcy ciężarówek przemknie po torach na trasie pomiędzy Litwą a Niemcami”. Takie komentarze obiegły prasę w połowie grudnia ubiegłego roku. Powołując się na przykłady Szwajcarii czy Austrii w ramach ministerialnego programu "Tiry na tory" zapowiedziano do 2013 roku w Polsce uruchomienie kilka połączeń kolejowych pomiędzy polskimi granicami. To po nich specjalnymi wagonami niskopodłogowymi będą przewożone całe zestawy samochodów. Pierwsza taka linia zostanie uruchomiona w połowie 2007 roku. Na początek na 700-kilometrowej trasie Rzepin - Suwałki będzie kursował w obie strony jeden pociągi PKP Cargo. Zabierze ze sobą w jedną stronę ok. 40 ciężarówek. Rocznie będzie można przewieźć w ten sposób kilkanaście tysięcy ciężarówek.
W uchwalonym w budżecie na 2007 rok na realizację programu Rząd przeznaczył 50 mln zł. W kolejnych latach nakłady dofinansowania mają wzrosnąć nie tylko o kolejne dotacje budżetowe ale i o środki unijne. Rozgorzała kolejna dyskusja nad realizacją powszechnie akceptowanego przesłania "tirów na tory". Rządowi i słusznie przypomniano, że dopłata do przewozów kombinowanych odbędzie się po części kosztem samego rynku przewoźników i klientów kolei. Bo jak inaczej skomentować fakt podwyższenia ceny dostępu do torów dla towarowego transportu kolejowego, zabrakło bowiem około 100 milionów złotych dla zarządcy narodowej infrastruktury kolejowej – Polskich Linii Kolejowych na utrzymanie dotychczasowych taryf mimo, że należą one obok Słowacji do najwyższych w Europie. Będziemy więc mieli eksperymentalny kolejny raz start dla tej formy przewozów przy spadku atrakcyjności przewozów kolejowych względem transportu drogowego w ogóle. Cóż znaczy więc kilkanaście tysięcy samochodów przewiezionych między Rzepinem a Suwałkami gdy kolej utraci kolejną część udziału w przewozach towarowych.

W Polsce przewozy kombinowane stanowią zaledwie 1,5 proc. przewozów kolejowych, podczas gdy w większości krajów unijnych średnio 10-15 proc. To efekt niskiej jakości naszych usług kolejowych, wieloletnich zaniedbań w infrastrukturze oraz braku środków finansowych w remontach i modernizacji linii kolejowych, portów i terminali a także dramatyczna sytuacja taborowa.

Trochę definicji :

Transport multimodalny - przewóz towarów przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu.

Transport intermodalny - główna część trasy wykonywana jest za pośrednictwem kolei, żeglugi śródlądowej lub morskiej, a początkowy i/lub końcowy odcinek jest wykonywany możliwie na jak najkrótszym odcinku przez transport drogowy.

Transport kombinowany - wg dyrektywy Unii Europejskiej 92/106/EEC z 7 grudnia 1992 roku to "przewóz towarów (..) gdzie samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa, z lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener korzysta z drogi w początkowym i końcowym odcinku podróży a na innym odcinku o długości powyżej 100 km w linii prostej - z usług transportu kolejowego lub wodnego śródlądowego lub morskiego, a w początkowym i końcowym odcinku wykonywany jest przez transport drogowy w następujący sposób:
• pomiędzy punktem, gdzie towary są załadowane i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią stacją wyładunkową a punktem, gdzie towary są wyładowane dla końcowego odcinka, lub
• w promieniu nie przekraczającym 150 km w linii prostej od portu żeglugi śródlądowej lub portu morskiego załadunku lub wyładunku"

Nadzieje związane z Unią….

Tabela Projekty intermodalne ubiegające się o wsparcie finansowe (2005 - 2008). Źródło: Ministerstwo Transportu „Stan i warunki rozwoju przewozów intermodalnych/kombinowanych w Polsce”.

Proszę podać odnośnik do w/w tabeli, kopiowanie jej na forum nic nie da.

Komisja Europejska na początku 2003 r. uruchomiła program o nazwie Marco Polo na lata 2003-2006 z budżetem 100 mln euro dla 25 krajów członkowskich, którego głównym celem jest wspieranie tej formy transportu. W połowie lipca 2004 r. komisja zaproponowała utworzenie drugiego programu Marco Polo na lata 2007-2013 z jeszcze większym budżetem wynoszącym 740 mln euro i z rozszerzeniem ma kraje graniczące z Unią. Ten drugi wspierać ma przede wszystkim tzw. autostrady morskie. To ogromne wyzwanie dla polskiego transportu, który mógłby przejąć znaczną część z tych środków finansowych.

Unia uregulowała w specyficzny sposób finansowanie rozwoju transeuropejskiej sieci transportu kombinowanego, zaliczając do niej nie tylko infrastrukturę terminalową, ale również wyposażenie i sprzęt oraz zezwalając państwom na finansowanie tego wszystkiego. W Austrii np. firma zajmująca się transportem kombinowanym może liczyć na finansowe wsparcie rządu nawet do 30 proc. kosztów inwestycji, także na dotacje do przewozów oraz zwolnienia od podatku.

W wielu krajach Unii pomoc państwa obejmuje wkłady inwestycyjne na sprzęt i wyposażenie terminali przeładunkowych w formie subwencji, nieoprocentowanych pożyczek, spłat leasingowych przy zakupie taboru czy przyspieszonej jego amortyzacji. Jeśli przewozy kombinowane nałożone są jako obowiązek służby publicznej (Szwajcaria), rząd rekompensuje ewentualne straty, jakie poniósł przewoźnik lub jak w przypadku połączenia z Czech do Drezna władze niemieckiego landu.

Prognoza przewiduje, że w 2013 r. udział transportu kombinowanego w przewozach kolejowych wyniesie u nas 6 proc. Do liczących się firm zajmujących się tego rodzaju transportem należą: PKP Cargo S.A., Spedcont, Polcont, Polzug, Trade Trans, Cargosped oraz porty morskie.

Czy ten tekst należy do Ciebie? Jeśli nie to proszę napisać źródło, z jakiego korzystałeś. Czy chociaż raz przeczytałeś, co wstawiałeś? W tekście było pełno błędów. Proszę przeczytać regulamin. Następnym razem postawię ostrzeżenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum brutto3200 - towarowe przewozy kolejowe Strona Główna -> News Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin